Românii sunt cei mai tineri cumpărători europeni din magazinele tip Duty-Free
3.8 (din 5) este gradul de satisfacție al românilor în magazinele Duty-Free din spațiul european, serviciile și sortimentul produselor de lux fiind cele mai apreciate
Unul din trei clienți români finalizează vizita în locațiile de tip Duty-Free cu o achiziție și unul din doi declară că vizitează aceste spații atunci când călătoresc, ambele procente situându-se peste media europeană. Totodată, românii sunt și printre cei mai tineri clienți ai magazinelor Duty-Free, având o medie de vârstă de 38 ani comparativ cu media europeană de 45 de ani, segmentul Millennials dintre români reprezentând 45% din totalul clienților, în timp ce media europeană se situază la doar 18%.
Mai mult, acest canal oferă multiple oportunități pentru expunerea și creșterea mărcilor, 74% fiind procentul de cumpărători care care au cumpărat pentru prima dată o anume categorie de produs dintr-un magazin tip Duty-Free (mult peste media europeană de 56%). Acestea sunt doar câteva dintre informațiile care au reieșit din studiul realizat la nivel european de către compania M1nd-set pentru Lagardère Travel Retail, studiu care urmărește evoluția comportamentelor cumpărătorilor europeni din segmentul retail-ului de călătorie, din 2016 până în 2022.
Studiul mai arată și că majoritatea clienților au vizitat magazinele Duty-Free din impuls (63% în cazul clienților români față de 60% media cetățenilor europeni), iar decizia de cumpărare o iau, în principal, în magazin, în proporție de circa 40% pentru ambele segmente.
“Pentru noi este esențial să ne înțelegem clienții și, de aceea, desfășurăm de-a lungul anului analize extinse pe toată industria de travel retail. Faptul că decizia de cumpărare a clienților noștri este generată în mod spontan în magazin se traduce într-o și mai mare responsabilitate pe care o avem atunci când gândim locațiile noastre Duty Free – de la poziționarea magazinului, la elemente de design, ambianță, staff, modul de prezentare al brand-urilor, etc. Se dovedește așadar, cu cifre concrete, că putem crește ponderea veniturilor din retail, din total venituri aeroporturi, de la 20% (media națională) la 40% (media globală), prin realizarea unor spații atractive, în baza documentării tendințelor și dorințelor consumatorilor.” declară Marius Văcălău, CEO Lagardère Travel Retail România.
Același studiu arată și că principalul motiv de a vizita magazinele Duty Free este de a verifica oferta, românii având și o specificitate care depășește media europeană, anume aceea de a căuta un cadou pentru cei de acasă, și sunt atrași într-o mai mare măsură de campaniile promoționale. În topul categoriilor de produse achiziționate de către călătorii români sunt suvenirurile (32%) și parfumurile (29%). Interesant este că această categorie a suvenirurilor este mult mai pregnantă la români decât în cazul celorlalți cetățeni europeni – 32% față de 15%.
Principalii factori de achiziție pentru clienții români comparativ cu cei europeni sunt: value for money (35% versus 28%), faptul că produsele nu sunt disponibile acasă (30% versus 18%) și că produsele sunt diferite față de oferta cu care sunt ei familiari (22% versus 14%).
“Studiul evidențiază clar potențialul călătorilor români pentru canalele de retail de călătorie (travel retail): fluxul mare de clienți români, ratele de conversie și achiziție, nivelul de cheltuieli peste medie, arată o afinitate mai puternică față de acest tip de canal în comparație cu alți călători europeni, la modul general. Acești cumpărători (români) sunt în mod specific ghidați de impuls, atât în ceea ce privește vizita, cât și achiziția, subliniind astfel impactul experiențelor bine executate din cadrul magazinelor și importanța interacțiunii cu personalul acestora (unde se înregistrează, de asemenea, un scor peste media europeană). Mai mult, traficul aeroportuar înregistrat în cazul pasagerilor români arată o rată de recuperare excelentă, cu cifre din primele trei semestre ale lui 2022 situate peste media aceleiași perioade din 2019.” declară Clara Susset, Director de Operațiuni din cadrul M1nd-set.
Clienții români au un nivel de satisfacție similar cu media consumatorilor europeni pentru experiența din Duty-Free – un punctaj de 3.8 din 5, în timp ce media europeană este de 3.7. În topul motivelor pentru care românii apreciază magazinele Duty-Free sunt serviciile și prezența sortimentului de produse de lux.
Datele prezentate fac parte dintr-un studiu reprezentând o parte din efortul Lagardère Travel Retail de înțelegere a clientului, nevoilor și preocupărilor acestuia, aspecte care s-au schimbat semnificativ, în special în ultimii doi ani.