Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business: Educația antreprenorială de la vârste cât mai fragede dezvoltă mai repede spiritul de inițiativă și antreprenorial în rândul copiilor

Am stat de vorbă cu Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business, un program de educație antreprenorială pentru copii despre cursurile antreprenoriale pentru copiii din România. Află din interviul de mai jos cum poţi să dezvolţi abilităţile antreprenoriale ale copilului tău şi de ce elemente ai nevoie să îţi ajuţi copilul să demareze o afacere, chiar în acest an.

Nicoleta Munteanu, antreprenor cu o experienţă de 18 ani în gestionarea insolvențelor companiilor românești, a fost numită de către Comisia Europeană Ambasador al Antreprenoriatului Feminin în anul 2010, iar în anul 2011 a primit titlul de Mentor. Cu o experienţă de peste 10 ani de voluntariat în domeniul antreprenoriatului, dedicat tinerilor cu afaceri la început de drum, Nicoleta a decis să susțină educația antreprenorială la un alt nivel şi astfel a luat decizia să renunţe la meseria iniţială şi să se dedice dezvoltării unui proiect propriu, Kids in Business, program de educație antreprenorială pentru copii.

Cum funcţionează Kids in Business

„Ideea Kids in Business mi-a venit în 2012, în urma participării la o adunare a întreprinderilor mici și mjlocii, organizată de Comisia Europeană. Ascultând poveștile mai multor antreprenoare de succes, am aflat că acestea nu avuseseră parte de educație antreprenorială în școală și că au început să își aprofundeze cunoștințele despre afaceri pe parcursul dezvoltării businessului.

Acest lucru m-a impresionat și atunci am realizat că educația antreprenorială ar trebui să înceapă de la vârste cât mai fragede. Așa am fondat Kids in Business – un hub de afaceri pentru copii. Am început să lucrez cu copii foarte mici, cu vârste între 2 și 6 ani, deoarece la acea vreme fiul meu avea 2 ani și îmi doream să avem cât mai multe activități care să îi dezvolte spiritul de inițiativă și creativitatea. Printre primele activități pe care cei mici le-au realizat au fost să prepare brioșe, să picteze obiecte și să creeze diverse obiecte din materiale reciclabile, pe care ulterior trebuiau să le vândă. Astfel ei învățau despre noțiuni precum buget sau economisirea banilor, explică Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business.

Cui se adresează programul Kids in Business

Cursurile Kids in Business sunt concepute pentru copiii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani.

Ne adresăm atât școlilor care doresc să includă în programă educația antreprenorială sub diferite forme (cursuri opționale, cluburi, școli de vară, Școala Altfel etc.), copiilor care vor să urmeze cursuri individuale, precum și companiilor care doresc să contribuie prin proiecte de CSR la educația antreprenorială în medii mai puțin favorizate.

Pe parcursul anilor, a fost dezvoltat conceptul programului, pentru a se adresa și copiilor de ciclu primar, gimnazial și chiar liceal. Acum sunt pregătite manualele pentru micuții din ciclu preșcolar.

Kids in Business le oferă copiilor cu ambiții antreprenoriale ocazia să înțeleagă mai bine secretele antreprenoriatului, să pună în practică idei creative, generatoare de valoare și să își asume responsabilitățile unui antreprenor real. Fiind introduși de mici în această lume, le va fi mult mai ușor să își materializeze ideile, pasiunile și talentele într-o afacere, la maturitate.

Participarea la un astfel de program le deschide copiilor orizonturile asupra vieții și asupra propriilor talente, dorințe și pasiuni.

Antreprenoarea consideră că implicarea antreprenorilor în educația de business este esențială, deoarece aceștia pot vorbi tinerilor despre dificultăți, eșecuri și reușite în afaceri din proprie experiență, conectând partea de teorie cu practica. 

În egală măsură, educația antreprenorială este o disciplină care dezvoltă un set de abilități sociale, emoționale, cognitive, comportamentale necesare în toate domeniile vieții. Mai mult, un angajat cu competențe antreprenoriale este foarte valoros într-o companieși își desfășoară activitatea la un nivel mult mai ridicat decât un angajat care deține destul de multe cunoștințe și competențe, dar nu și pe cele antreprenoriale.

„la începuturile proiectului, mă confruntam cu o doză de retincență și negativism atunci când vorbeam despre educație antreprenorială în rândul copiilor. Am încercat să le explic oamenilor că aceasta nu înseamnă doar a învăța despre afaceri și că, întâi de toate, este o disciplină care le antrenează copiilor o serie de abilități și competențe sociale, emoționale, cognitive și comportamentale. Cu siguranță că nu toți își vor dori să devină antreprenori la maturitate, însă participarea la un astfel de program le deschide orizonturile asupra vieții și asupra propriilor talente, dorințe și pasiuni, declară Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business.

Accesorii, bijuterii, brioșe, jucării, imprimante 3D sau cărți, printre principalele afaceri cheie în care ar investi copiii români de azi, viitorii antreprenori de mâine

Copiii au nevoie de curaj, de libertate în exprimare și modele antreprenoriale. Sunt foarte mulți copii care nu au în familie antreprenori. Când vin la noi și când află cât de ușor se pot exprima, pentru că fiecare copil vorbește liber și cu toții ascultăm fascinați ce spune, creativitatea și inovarea sunt la ele acasă. După ce au realizat singuri primele produse și au prins încredere, doar cerul mai este limita. Își vor aminti cu mare drag orele de educație antreprenorială pentru că Kids în Business îi învață să se descurce de mici în lumea asta mare.

În primul atelier Kids in Business, copiii identifică singuri care sunt tipurile de afaceri cu care rezonează: producție, comerț sau servicii. Cu ajutorul brainstormingului pe lista lor se regăsesc mai multe produse sau servicii. De la confecționat accesorii și bijuterii, la brioșe cu mesaje secrete, de la jucării realizate de ei la imprimantele 3D, la vânzarea cărților citite sub brand propriu cum ar fi  „Cartea Secretă” pentru că au ambalat cărțile, le-au împachetat în hârtie colorată și le-au pus în vânzare sub acest brand. Foarte mulți copii talentați activează în zona de antreprenoriat cultural, organizând concerte în acest sens. Sunt foarte inventivi și dorinici să facă bani cu ajutorul pasiunilor și talentelor cu care au fost înzestrați. Noi le dăm curajul și încrederea să fie naturali, să experimenteze și să învețe din această experiență.

Programa școlară din România nu pune accentul pe spiritul antreprenorial și nu permite dobândirea competențelor de care au nevoie antreprenorii

Antreprenoarea şi Fondatoarea Programului Kids in Business marturiseşte că în ceea ce privește educația antreprenorială de calitate în România, aceasta este de abia la început de drum, fiind un lucru normal, cu doar 30 de ani de tradiţie în antreprenoriat românesc.

Preocupările privind educația antrepreniorială în universități a luat amploare în ultimile două decade ale secolului XX. Primul curs despre antreprenoriat a fost predat în anul 1947 la Harvard Business School. La șase ani distanță, New York University a preluat modelul și a introdus în curiculă cursul despre antreprenoriat. În anul 2000 Universitățile din Regatul Unit al Marii Britanii au nominalizat dezvoltarea antreprenorială ca fiind primul din cele patru obiective strategice.

Odată cu trecerea timpului, dezvoltarea și promovarea antreprenoriatului au dobândit o importanță tot mai mare, devenind astfel obiective strategice ale politicilor UE. În acest sens, Comisia Europeană a adoptat o serie de măsuri menite să consolideze cultura și spiritul antreprenorial în special în rândul tinerilor.

Pentru că sistemul de învățământ și, mai ales, programa școlară, nu pun accentul în mod suficient pe spiritul antreprenorial și nu permit dobândirea competențelor de care au nevoie antreprenorii, în anul 2008 inițiativa Small Business Act for Europe a stimulat dezvolatrea și intensificarea educației antreprenoriale. Strategia UE 2020 subliniază nevoia integrării creativității, inovării și antreprenoriatului în programele școlare și propune o serie de acțiuni având ca scop eliberarea capacităților antreprenoriale și inovatoare.

Întrucât în Europa nu a existat un model al educației antreprenoriale complet omogen și programul Kids in Business a fost supus unor schimbări sistematice constând în îmbunătățiri, completări și actualizări. „Pactul pentru educația antreprenorială”, semnat de Ministerul Educației și Cercetării, Confederația pentru Antreprenoriat Feminin și Federația Patronală Petrol și Gaze în anul 2019, a deschis apetitul pentru introducerea orelor de educație antreprenorială la gimnaziu și liceu.

Pentru că educația antreprenorială de la vârste cât mai fragede dezvoltă mai repede sprititul de inițiativă și antreprenorial în rândul copiilor, am început din anul 2020 orele de educație antreprenorială în școala primară. Nu avem o statiscă privind continuitatea afacerilor de către copii, însă absolvenții programelor de educație antreprenorială Kids in Business își continuă afacerile. Acesta este și motivul pentru care acum lucrăm la crearea unei platforme dedicate copiilor din comunitatea Kids in Business, pentru a putea analiza în timp real evoluția acestora și a companiilor lor.

Cum se poate implica statul român astfel încât să stimuleze afacerile la nivel de copii şi adolescenţi

Pentru a ne asigura că următorul val de lideri, invatori și întreprinzători va corespunde noilor provocări economice și sociale, eforturile trebuiesc coordonate atât pentru a restarta educația la nivel național, regional și local, cât și pentru motivarea societății în vederea sprijinirii tinerilor în dezvoltarea spiritul antreprenorial.

Toate acțiunile care privesc educația antreprenorială ar trebui coagulate în proiecte și programe în care să fie implicate atât mediul academic, cât și mediul de afaceri, inclusiv comunitatea ONG-urilor și a Fundațiilor pentru a veni în sprijinul profesorilor, școlilor, elevilor și a tuturor factorilor de dezvoltare în societate.

Statul s-a implicat prin modificarea Legii învățământului în anul 2021 în ceea ce privește obligativitatea orelor de educație antreprenorială în școală.