Alex și Vlad împărtășesc experiența lor cu tehnologia și AI într-un liceu din Râmnicu Vâlcea pentru a găsi metode de eficiență energetică
Foarte multe școli din România funcționează cu instalații electrice vechi de 50 de ani, care pun în pericol siguranța elevilor. Eficiența energetică a devenit un subiect tot mai des abordat pe HartaEdu.ro, platforma dezvoltată de organizația Narada pentru a lista și a căuta soluții pentru nevoile școlilor din România, atât legate de infrastructură, cât și pentru necesitatea modernizării actului educațional. În prezent, aici apar tot mai multe alerte care semnalizează nevoia de schimbare a rețelei de energie electrică în clădirile școlilor, nevoia de instalare a panourilor fotovoltaice pentru a economisi resurse sau necesitatea de a avea facturi cât mai mici la energie, pentru a investi banii în actul educativ.
O astfel de alertă a fost listată de Liceul tehnologic „Căpitan Nicolae Pleșoianu” din Râmnicu Vâlcea care a semnalat pe HartaEdu.ro urgența de a schimba toate corpurile de iluminat, de a înlocui vechile becuri, prize și întrerupătoare cu unele noi ce consumă mult mai puțină energie și oferă o lumină eficientă și suficientă în sălile de clasă. Din dorința de a conștientiza importanța eficienței energetice, inclusiv în ceea ce privește consumul mare, nu doar sistemul defectuos, organizația Narada cu sprijinul Societăţii Naționale de Gaze Naturale Romgaz SA a lansat o linie de mesaj și o serie de intervenții menite să sprijine educația. Cele două organizații au finanțat, de asemenea, proiectul de schimbare pentru liceul din Râmnicu Vâlcea care nu dispunea de un buget necesar acestor modernizări.
Însă, pentru a îndeplini cu adevărat scopul eficientizării energetice în școli și redirecționarea bugetului spre educația modernă, în pas cu tehnologia actuală, în cadrul acestui program a fost organizat și un workshop cu elevii liceului. Prin care aceștia au învățat să găsească cele mai bune metode de eficientizare energetică, pe anumite teme, cu ajutorul inteligenței artificiale. Tema reciclării a primit cel mai mare punctaj și, prin urmare, elevii liceului au la dispoziție două luni pentru a o implementa, notând rezultatele pe parcurs. Elevii de la liceul tehnologic „Căpitan Nicolae Pleșoianu” au fost împărțiți în mai multe grupe și au fost rugați să facă un plan de acțiune pentru a găsi și a pune în practică mai multe instrumente de eficiență energetică, instrumente menite să reducă consumul, risipa, dar și facturile. Cu ajutorul tehnologiei AI, aceștia au căutat să afle cum pot fi mai eficienți la școală, dar și acasă pentru conservarea resurselor și economisirea energiei.
Invitații speciali ai acestui workshop au fost Alex Danciu și Vlad Ionescu, doi elevi ai liceului Andrei Șaguna din Brașov, ce au primit finanțare la Imperiul Leilor pentru a dezvolta aplicația Summise creată de ei, ce folosește AI pentru a sumariza notițele de la curs. „Ne bucurăm că am făcut parte din aceste proiect unde am cunoscut și prezentat copiilor vâlceni tehnologia modernă de AI. Suntem profund recunoscători pentru că am putut ajuta elevii din România prin intermediul Narada. Această inițiativă este una de admirat și România are nevoie de astfel de organizații pentru a prospera”, spune Alex.
Cei doi elevi care revoluționează educația la doar 18 ani le-au vorbit elevilor de la Liceul tehnologic „Căpitan Nicolae Pleșoianu” despre cum pot folosi inteligența artificială pentru a aplica metodele de eficientizare energetică în școală, dar și acasă. Alex și Vlad au povestit online cum au avut ei primele idei de a dezvolta o aplicație și cum au cerut finanțare și au și primit, dar mai ales care sunt planurile lor de viitor. Au interacționat cu elevii de la Râmnicu Vâlcea, întrebându-i ce tehnologie folosesc, dar și pentru ce job-uri se pregătesc. La finalul workshopului, elevii liceului „Căpitan Nicolae Pleșoianu” au povestit că a fost o experiență extrem de interesantă din care au învățat, în primul rând, cum să caute informații, dar și cum să le pună în practică. În următoarea perioadă, profesorii și elevii vor urmări rezultatele implementării acestor măsuri atât în școală, cât și în familii.
„Școlile, indiferent de profilul lor și de orașul sau localitatea în care funcționează, au nevoi diferite pentru a veni în sprijinul elevilor. Însă o mare parte din bugetul unei școli se duce pe facturi, implicit facturi la energie, care au crescut foarte mult în ultimii ani. În acest context, ne-am uitat ca prin HartaEdu să venim în sprijinul acestor școli, Romgaz fiind unul dintre partenerii care s-au implicat. Rolul acestui workshop a fost, pe de-o parte, stimularea schimbării de comportament, pentru că elevii au nevoie să învețe să aplice lucruri și cunoștințe pe care chiar ei le-au planificat. Și, pe de altă parte, am folosit tehnologia pentru a calibra cât de mult poate să vină ea în sprijinul elevilor și chiar al profesorilor care, la rândul lor, se pot folosi de această tehnologie pentru a-i ajuta pe copii să-și contureze parcursul”, afirmăRaluca Jianu, CEO Narada.
Astfel de programe demarate de Narada cu sprijinul Societăţii Naționale de Gaze Naturale Romgaz SA sunt mai mult decât necesare ca intervenții în școli. Pe de o parte scopul este acela al investițiilor pentru rezolvarea alertelor, iar pe de altă parte este acela al transferului de cunoștințe atât în rândul profesorilor, cât și al elevilor pentru a-i ajuta să învețe procese în găsirea de soluții și pentru a putea duce aceste informații în familie, acasă, în propriile comunități.