Ludmila Corlateanu, designer: Moda este reflecția timpului în care trăim. Ea nu poate exista în vacuum și întotdeauna este influențată de evenimentele sociale

Ce te-a inspirat să devii creator de modă?

Eu de mică, de când am pus mâna pe creion și foarfecă am simțit că asta vreau să fac toată viața mea. Nu știam de cuvântul designer, încă, la 6 ani, dar știam că vreau să „ïnevntez rochii”

Ne poți povesti despre educația ta ca designer de modă?

După școală am dat la Colegiul tehnologic din Chișinău, pe care l-am absolvit cu diploma de designer vestimentar. În cei 3 ani acolo am învățat să construiesc tipare, să cos un produs cap-coadă și multe alte lucruri utile în jobul meu până și în ziua de azi. Ceva mai tărziu am dat să intru și la Istituto Marangoni de la Milano, o școală privata de modă axată pe partea practică, care m-a ajutat nu doar să încheg colecții coerente dar și să pot descifra tendințele și face prognoze.

Ce te-a determinat să-ți înființezi propriul brand de modă?

Cred că caracterul meu m-a adus în zona de antreprenoriat. Am colaborat cu fabrici și cu alte branduri, și am avut și stagii la case de modă din Milano, dar satisfacția cea mai mare am primit-o abia atunci când am început să muncesc pentru mine.

Ce te motivează cel mai tare?

Curiozitatea și dorința pentru ceva nou. Plus recunoașterea muncii mele în formă de comenzi, asta este indicatorul cel mai bun când ceva merge sau nu merge.

Care sunt calitățile de care are nevoie un designer de modă pentru a avea succes?

Flexibilitate, pentru a recunoaște și repara ceva ce nu merge, și determinare de a nu renunța.

Cât de profitabilă este această meserie?

Este profitabilă dacă îți ei timp să înveți să te descurci cu cifrele. Eu nu sunt o boemă care ar zice „nu mă pricep, trebuie să întreb contabilul”. Totul pornește de la mine, și eu mereu știu ce marjă de profit am. Acest fapt îmi aduce liniște și îmi permite să îmi planific planul de producție și vânzări.

Cum integrezi tehnologia în design?

Țin să aflu tot ce este nou în materie de tehnologie în zona modei, fie că este vorba de o aplicație pentru site sau un mod inedit de a prelucra tivul. Sunt curioasă și mereu caut să aduc ceva nou în creațiile mele, chiar dacă vorbim de ținute cumva clasice, cu inspirație din anii ‚50.

Care este partea ta preferată în a fi designer de modă?

Partea preferată a fost și încă rămâne momentul în care schițele mele prind viață, și anume primesc și  probez un model nou primit din fabrică și rămân încântată de el.

Ce branduri preferate ai?

Dior, Alexander McQueen, Silvia Tcherassi, Agua Bendita, N21, Giambattista Valli

Porți propriile tale creații?

Sigur! Îmi place să știu ce funcționează și ce nu, ca să îmbunătățesc modelul pe viitor și doar purtând pot să aflu acest lucru.

După părerea ta, ce vedete au un mare simț al stilului? De ce?

Nu prea urmăresc vedete, dar și ele sunt oameni ca noi și cel mai des nu stau să analizeze ce tipologie sunt și ce li se potrivește cel mai bine. Sunt stiliștii care le îmbracă și de aceea nu aș putea să mă pronunț. Mă preocupă mai degrabă evenimentele sociale sau personalități care au o voce, dar nu și felul în care se îmbracă.

Care sunt tendințele tale preferate în materie de modă, atât în trecut, cât și în prezent?

Îmi plac rochiile cu accent pe talie, pentru că fac din orice corp o siluetă feminină. Îmi place și lungimea la mijlocul gambei, care mi se pare cea mai elegantă. Idealul estetic din anii 50 îmi place cel mai mult, dar eu țin să-l îl fac actual pentru femeile moderne, care nu sunt casnice, ci au un ritm de viață mai alert.

Ce înseamnă moda pentru tine?

Moda este reflecția timpului în care trăim. Ea nu poate exista în vacuum și întotdeauna este influențată de evenimentele sociale.

Cine sau care sunt inspirațiile tale pentru crearea rochiilor tale?

Cel mai des mă inspir de personajele jucate de Audreu Hepburn. Simplitatea și eleganța sunt 2 calități cheie pe care le urmăresc și pe care vreau să le aduc în creațiile Milla Milla.

Cum îți alegi țesăturile și de unde provin? Ne poți explica procesul de selectare a țesăturilor.

Pentru ținutele de zi intodeauna aleg tasaturi cu fibre naturale: în, bumbac sau lână. Este important să te simți bine într-o rochie, mai ales dacă stai în ea 9-10 ore pe zi. Aleg poplinuri de la producătorii cu care colaborez de ani buni. Uneori mai am și rateruri: de exeplu am ales un bumbac de calitatea mai joasă doar pentru că avea un imprimeu frumos. Mi-am dat seama imediat ce am primit produsele. Iar eu țin mult la calitatea produselor mele, deaceea nu voi repeta greșeala.

Crezi că numărul tot mai mare de branduri care intră pe piața din România, reprezintă o amenințare pentru designerii locali?

Niciodată. Este loc sub soare pentru oricine și cumpărătorul este cel care votează cine să rămână pe piață și cine nu.

În calitate de designer de modă, cum ai sfătui pe cineva să se îmbrace pentru un interviu de angajare?

Deși pandemia ne-a adus într-o zonă mai casual, eu cred în continuare că ai o singură șansă la prima impresie, și ea contează mult. În primul rând e bine să se evite culori stridente, imprimeruri mari, volane și detalii sclipitoare. Nu zic să vă luați neapărat rochii de la Milla Milla, deși eu fac multe rochii feminine dar care zic „we mean business”, dar o bluză albă și o fustă elegantă peste genunchi sau un pantalon care te avantajează, este tot timpul o soluție bună. Simplu și elegant, acestea trebuie să fie cuvintele cheie.

Ce te motivează cel mai mult să ai propria ta afacere de modă?

Faptul că de mine depinde totul. Și că îmi place să „inventez rochii”.

Ce ți-ar plăcea să obții înainte de sfârșitul anului?

Îmi doresc să-mi ating targetul de vânzări setat la începutul anului. Și sper să pot să fac acest lucru, deoarece în octombrie voi lansa o colecție nouă.