Interviu, Olivia Nicula: Artemis Optic este despre a fi în serviciul oamenilor, de a le oferi cele mai bune soluții premium pentru o vedere cât mai bună
Business-Style.ro a stat de vorbă cu Ionuț și Olivia Nicula, Fondatori Artemis Optic, un cabinet de optică din Bragadiru unde am aflat povestea lor şi misiunea pe care o au pentru pacienţii care le calcă pragul.
Povestea începe în vara anului 2009, din dorința unui tânăr ambițios de a duce o viață mai bună. Pe parcurs, această dorință se transformă în misiunea vieții lui, de a ajuta oamenii să vadă cât mai bine, atât cât este posibil pentru fiecare. A devenit un stil de viață, acela de a fi în serviciul oamenilor și a le oferi cele mai bune soluții pentru o vedere bună, prin intermediul produselor și mai ales a serviciilor oferite.
O sursă de inspirație în acest sens a constituit-o proprietarul afacerii în care lucra ca angajat în anul 2009, care i-a fost mentor în dezvoltarea profesională ca optometrist.
Artemis Optic a fost fondat de doi tineri de 23 de ani, unul optometrist, celălalt economist, iar activitatea a început în toamna anului 2009 într-un apartament la etajul doi, dintr-un bloc situat pe o stradă laterală, la aproximativ 50 de metri de șoseaua principală.
- Cine detine afacerea? Ce background aveti?
Afacerea este deținută de aceeași oameni care au început în urmă cu 14 ani și care acum formează o familie, nu doar o societate cu răspundere limitată: Ionuț și Olivia Nicula. Ionuț este optometristul, de aici și ideea de a deschie propria practică de optometrie și optică medicală.
După încercări eșuate de a lucra în diferite domenii imediat după terminarea liceului, Ionuț a fost recomandat de sora lui ca și consilier vânzări în cadrul departamentului de ochelari de soare, într-unul dintre primele două lanțuri de optică la nivel național, la vremea aceea. Contractul inițial a fost doar pentru perioada verii, însă a fost prelungit până la sfârșitul anului. De aici, tot printr-o recomandare, de data aceasta a șefei de magazin, s-a angajat în cadrul celui mai răspândit lanț de magazine de optică din România, unde a avut ocazia să învețe ce înseamnă optica medicală, optometria și cum să devină un specialist bine pregătit în acest domeniu.
Proprietarul acestei afaceri, care i-a fost și mentor, a observat potențialul de dezvoltare profesională și dorința de a afirmare a tânărului dispus să învețe și să acumuleze cât mai multă experiență. Astfel, l-a susținut în realizarea studiilor de specialitate, apoi, i-a acordat încrederea de a gestiona noul magazin pe care lanțul îl deschidea în Pitești. Energia, puterea de muncă și disponibilitatea l-au purtat pe Ionuț prin diverse orașe ale țării, acolo unde era nevoie, ceea ce i-a permis să lucreze cu oamenii, să îi observe, să se adapteze la stilul fiecăruia, să identifice cât mai bine nevoile acestora, fie că erau colegi de serviciu sau pacienții cabinetelor de optică medicală.
Olivia era la vremea aceea, la finalul facultății, revenită în țară după o bursă Erasmus în Belgia, în domeniul administrării afacerilor, cu un background economic și o experiență multiculturală, ce i-a oferit posibilitatea de a vedea o altă lume decât era obișnuită, care a forțat-o să învețe să se gestioneze singură și să comunice cu oamenii.
Ce avea Olivia în comun cu optica medicală la aceea vreme, pe lângă Ionuț? Experiența de a fi pacient și client de optică medicală. Cu o miopie mică descoperită la 12 ani și care a evoluat în următorii 12 ani într-o miopie medie, cu lentile schimbate la fiecare 6 luni, îi putea oferi lui Ionuț și perspectiva de pe cealaltă parte a baricadei și ce înseamnă să fii client, cu ce se confruntă clientul, ce temeri și curiozități are.
Astfel, au pornit împreună pe un drum nou, să aplice tot ceea ce știau până atunci și să îi ajute pe oameni să vadă mai bine, să fie ascultați și să le ofere, pe lângă ochelari, o vorbă bună.
- Cat ati investit?
În 2009 am avut susținerea părinților care ne-au oferit apartamentul de la etajul doi, ceea ce ne-a scutit de plata unei chirii și un minim de avans pe care l-am achitat furnizorilor pentru a achiziționa echipamentele necesare, în rate.
Astfel, investiția inițială în echipamentele necesare deschiderii opticii medicale a fost de 50 000 euro, constând în Autokeratorefractometru, lensmetru automat, trusa de testare, optotip, masă electrică, sistem automat de scanat rame și tăiat lentile, plus un mic stoc de rame, fără a mai discuta de cheltuielile cu amenajarea apartamentului.
Toate au fost achizionate în sistem de rate de la furnizori, deoarece era singura opțiune la acea vreme, neavând posibilitatea de a aplica pentru credit/leasing. Am continuat să investim în fiecare an, tot ceea ce câştigam, iar în 2014 am dotat cabinetul cu o combină oftalmologică, display pentru testare, biomicroscop și tonometru non-contact, întotdeauna căutând să avem cele mai noi și performante echipamente disponibile. A fost și continuă să fie credința noastră că o afacere de succes necesită, pe lângă resursa umană bine pregătită și investiții permanente în actualizarea echipamentelor.
În anul 2016, am decis că este momentul să facem o schimbare sau închidem firma. Astfel, am mutat punctul de lucru în locația actuală, un spațiu comercial pe care l-am amenajat de la zero și compartimentat în trei zone principale: spațiu de vânzare cu zona de așteptare, cabinet pentru consultații și atelierul pentru montaj.
În 2018, am făcut o nouă investiție în echipamente, undeva la 22 000 euro, prin buy-back și cum ne place nouă, cu rate la furnizor, pentru un autokeratorefractometru nou, un tonometru non-contact cu pahimetru inclus.
2019 am continuat investițiile, de data aceasta pe partea de montaj, achiziționând un nou sistem de prelucrare a lentilelor, Mr. Orange, in valoare de 40 000 euro.
În anul 2020, chiar înainte de pandemie am actualizat și lensmetrul cu unul nou, iar pandemia a determinat o nouă achiziție, pe care o tot amânam, aceea a unui foropter automat, pentru a păstra distanța față de pacient și în același timp pentru a eficientiza procesul de stabilire a dioptriilor. De asemenea, pentru a oferi o experiență de cumpărare superioară clienților în alegerea lentilelor personalizate, în ultimul trimestru al anului 2020 am semnat contractul pentru Visioffice, echipament ce ne permite să preluăm comenzile de lentile ținând cont de parametrii de purtare a ramelor și obiceiurile vizuale ale pacienților.
În 2022, am optat din nou pentru buy-back și am achiziționat un sistem all-in-one pentru efectuarea măsurătorii obiective a dioptriilor, Tonometru non-contact și pahimetrie – vârful de gamă din oferta producătorului.
În total, în cei 14 ani de activitate, am investit aproximativ 220 000 euro, achiziționând toate echipamentele în rate, apelând la buy-back și toate acestea, într-o echipă de doi oameni până în anul 2021, care s-a extins în următorii doi ani la patru persoane.
- Ce rezultate financiare ati avut in 2022 (cifra de afaceri, profit, numar de angajati)? Care au fost cele mai importante proiecte la care ati lucrat anul trecut?
Cifra de afaceri în anul 2022 a fost 941 739 lei ~ 190 350 euro, în creștere cu 12% față de anul anterior. Profit: 35 188 lei,: 3 salariați la finalul anului
Cel mai important proiect a fost procesul de implementare ISO 9001:2015 și 13485:2016, sistem de management al calității în domeniul dispozitivelor medicale, pe care l-am finalizat la începutul anului 2023.
Un alt proiect important a fost crearea unei echipe bine pregătite, ce poate transmite mai departe ceea ce noi doi am construit împreună. A presupus pregătirea profesională și instruirea personalului pentru cele două posturi de optician.
De asemenea, am implementat un nou soft pentru gestionarea activității din optică, pe tot fluxul, de la efectuarea programărilor la urmărirea consultațiilor, comenzilor, garanții, intrări, ieșiri, bază de date clienți și rapoarte de activitate, toate integrate și conectate.
Achiziția sistemului all-in-one (autokeratorefractometru, tonometru non-contact și pahimetru) vârf de gamă al producătorului a fost o decizie importantă pentru fluidizarea efectuării consultațiilor.
- Ce planuri aveti pentru anul 2023?
În anul 2023, ne-am propus să deschidem un nou canal de vânzare, să lansăm un magazin online. În acest moment am ales platforma pe care îl vom construi, detaliile, urmează adăugarea produselor și realizarea propriu-zisă a acestuia.
Artemis Optic este despre a fi în serviciul oamenilor, de a le oferi cele mai bune soluții premium pentru o vedere cât mai bună, personalizate în funcție de nevoile vizuale, stilul de viață și obiceiurile vizuale. Are la bază relațiile inter-umane create în cei 14 ani, încrederea pe care ne-au acordat-o cei care au crezut în noi și au revenit cu drag de fiecare dată.
Cum vom transmite aceste emoții în mediul online? E o adevărată provocare.
Ce am mai făcut în anul 2023 este semnarea unui contract cu o societate nebancară care ne dă posibilitatea să oferim credite clienților pentru achiziționarea ochelarilor, chiar în optică. Acceptăm încă din primii ani cardurile de cumpărături/credit pentru cumpărarea ochelarilor în rate, iar acum am extins colaborarea către sistem de creditare direct în optică.
- Cine sunt clientii dumneavoastra?
Clienții noștri sunt locuitorii orașului Bragadiru și ai localităților limitrofe, în general au aproximativ 50 ani și peste, înțeleg necesitatea ochelarilor și au resursele necesare să îi achiziționeze.
Cei care ni se adresează sunt cei care își doresc o experiență completă, de la consultație, consiliere în alegerea ramelor și lentilelor, până la realizarea montajului. Avantajului efectuării întregului proces în același loc constă într-o trasabilitate mai bună a comenzilor și executării acestora, până la livrare și după.
Clienți ne sunt și cei care au o prescripție de ochelari din afara Artemis Optic, care vin doar pentru cumpărarea ramelor și/sau lentilelor.
În optică oferim rame și lentile pentru clienți de toate vârstele, începând de la câteva luni de viață.
- Unde produceti? Unde vindeti?
Consultațiile, vânzarea și montajul lentilelor în rame se fac în punctul nostru de lucru din orașul Bragadiru. În acest moment vindem doar în magazinul fizic.
Lucrăm cu principalii furnizori de lentile: Essilor, Hoya, Zeiss, Tokai, iar pentru rame principalul furnizor este Luxottica, cu brand-uri ca Ray-Ban, Vogue, Versace, Oakley, Dolce&Gabbana, Prada.
- Care sunt preturile?
Prețurile pentru o pereche de ochelari sunt între 300 lei și 12 000 lei. Cele din urmă se referă la lentile progresive individualizate și rame cu ornamente din aur.
Varianta de început include o ramă modestă și o pereche de lentile de buget, cu indice mediu de subțiere și tratament antireflex.
- Care sunt cele mai mari provocari cu care va confruntati in gestionarea businessului? Ce lectii ati invatat pana acum din aceasta experienta antreprenoriala?
Provocarea inițială a fost să învățăm să gestionăm business-ul, pornind la 23 ani într-o aventură care nu știam ce ne rezervă, lipsa experienței în managementul afacerilor. Cred că un management bun al afacerii ar fi contribuit la o creștere mai rapidă.
Tot la început, noi făceam toate activitățile, așa cum puteam și știam, asta și din lipsa resurselor financiare pentru a accesa servicii de specialitate. În timp, am reușit să externalizăm mare parte din activitățile care nu țineau de obiectul principal de activitate, ceea ce ne-a permis să alocăm mai mult timp gestionării afacerii.
Ce a fost greu, a fost să nu renunțăm în momentele dificile, să învătăm lecția și să continuăm.
Echilibru business – profesie – viață de familie în contextul extinderii familiei și a echipei în aceeași perioadă.
Provocarea anului 2021 a fost să găsim oamenii potriviți pentru a extinde echipa, după o lungă perioadă în care am fost doar noi doi. Acum ne dorim să îi motivăm, susținem în dezvoltarea profesională și personală, definirea și re-definirea rolurilor și activităților în cadrul firmei.
O altă provocare o constituie scalarea afacerii, deoarece ne dorim o scalare organică, sănătoasă, cu o bază solidă. Este un domeniu în care avem nevoie de specialiști bine pregătiți pentru a crește, iar acest lucru necesită timp.
Din această experiență antreprenorială am învățat despre importanța parteneriatelor pe termen lung, chiar dacă suntem o firmă mică, ne-am dorit să investim în echipamente performante, din vârful de gamă al furnizorilor și acest lucru nu ar fi fost posibil fără stabilirea unui cadru clar, corect de colaborare si a unei relații „happy-happy”, că „win-win” este deja prea puțin. Fără aceste parteneriate create şi respectate încă de la început, nu am fi reușit să oferim clienților noștri serviciile de calitate cu echipamente performante și produsele premium. Uitând-ne acum, în spate, au reprezentat și o cale de creștere a afacerii de-a lungul anilor.
De asemenea, am învățat că este foarte importantă selecția de produse, stabilirea produsului locomotivă, capacitatea de sinteză a volumului mare de informații tehnice. Oferta de rame și lentile este destul de variată și e nevoie să analizăm periodic comportamentul de cumpărare al clienților și nevoile acestora, care se schimbă o dată cu vârsta, stilul de viață și progresul tehnologic, pentru a selecta din multitudinea de produse pe acelea care se potrivesc cel mai bine vremurilor în care trăim și oamenilor cărora ne adresăm. Prea multe variante oferite consumatorului final îl bulversează și îngreunează decizia de cumpărare. Aici intervine rolul specialistului vederii de a fi în serviciul clientului și a-l ajuta să ia cea mai bună decizie. Pentru că, la final, clientul decide ce cumpără, pe baza informațiilor oferite.
Resursa umană este esențială în acest domeniu pentru că trebuie să dețină cunoștințele tehnice, caracteristicile și beneficiile fiecărui produs, alături de răbdare, empatie, abilități excelente de comunicare și uneori chiar compasiune.
Concluzia acestor ani de antreprenoriat este că atunci când rămânem fideli valorilor noastre (respect, profesionalism, încredere, onestitate, evoluție, excelență) și misiunii de a fi în serviciul oamenilor care își doresc o vedere bună, totul merge bine.
Artemis Optic este o afacere de familie, în care nu doar vindem produse și servicii, ci construim o relație de durată cu pacienții și clienții noștri, pentru a-i cunoaște mai bine și a le oferi soluțiile potrivite pentru îngrijirea vederii și corecția optică.
Din sursa citată de Essilor (Bourne R, Steinmetz JD, Flaxman S, et al. Tendințe în prevalența orbirii și a deficienței vederii la distanță și aproape de peste 30 de ani: o analiză pentru Studiul Global Burden of Disease. Lancet Global Health. 2021;9(2):e130-43.) aflăm că 510 milioane de oameni din întreaga lume au deficiențe de vedere din cauza prezbiopiei necorectate.
Conform estimărilor Essilor Luxottica, 42% dintre copiii sub 18 ani din întreaga lume au nevoi vizuale necorectate. O vedere bună contribuie la creșterea calității vieții și buna desfășurare a activităților zilnice, astfel, ne propunem să creștem conștientizarea în rândul oamenilor în ceea ce privește menținerea sănătății ochilor.
Pingback: เช็งซิมอี๊ออกงานนอกสถานที่
Pingback: Injectable Steroids For Sale
Pingback: vapes for sale
Pingback: helen88