STUDIU| În 2025, antreprenorii români îşi vor diversifica sursele de venit, în contextul dificil al evoluţiei economiei, iar concentrarea rămâne pe dezvoltarea angajaţilor

Evoluţia economiei româneşti în ceea ce priveşte dezvoltarea IMM-urilor în anul care vine stă sub semnul întrebării, caracterizată mai degrabă de un context nefavorabil şi domolit, pe de o parte a stagnării de investiţii, pe de alta a presiunii asupra companiilor mici şi mijlocii datorată lipsei de predictibilitate si inerentelor măsuri de majorare a taxelor dar şi a birocraţiei administrative şi de raportare fiscală suplimentară, se arată în rezultatele Studiului „Raportarea Financiară la Antreprenori”, ediţia a-V-a, 2024, organizat de Trusted Advisor Strategy & Finance, compania românească de contabilitate şi strategie financiară, condusă de Ioana Arsenie, strateg financiar.

Pornind de la utilizarea pe scară largă a inteligenţei artificiale în activităţile curente, Studiul din acest an şi-a propus să acorde o importanţă asupra laturii tehnologice vs. angajaţi, astfel, antreprenorii încearcă să îşi concentreze atenţia către prioritizarea angajaţilor pentru a le dezvolta competenţe şi abilităţi specifice (57%) şi doar (43%) declară că în 2025 vor prioritiza investiţiile în tehnologie.

În ceea ce priveşte prioritatea financiară din 2025, antreprenorii români sunt preocupaţi mai degrabă să îşi diversifice sursele de venituri/profit (27%), să îşi crească profitabilitatea netă si marjele (43%), să obţină finanţări pentru investiţii (11%), să definească şi să implementeze un proces eficient pentru managementul performanţei (11%).

„Studiul din acest an Raportarea Financiară la Antreprenori” aduce la cunoştinţă consecinţele nefaste ale unui mediu de business care este caracterizat, cel puţin în această perioadă de lipsa de predictibilitate, care ne afectează pe toţi, într-un sistem logistic, de la majorări de salarii, taxe şi impozite, inflaţie în preţurile produselor şi serviciilor. Antreprenorii vor avea de organizat afacerile în termeni de diversificare, de a căuta alte surse de a face profit şi a rămâne competitivi în condiţiile actuale. Cred că termenul de profitabilitate va fi cel mai folosit de antreprenori pe tot parcursul anului viitor pentru că este necesar să găsim noi pârghii, având în vedere că o creştere a tarifelor nu ar putea ţine pasul cu taxele în creştere, pentru că automat ar avea efectul de a pierde din clienţi. În viitor, antreprenorii trebuie să fie pregătiţi pentru schimbările fiscale şi să se bazeze pe cash-flow şi să investească în continuare în resursa umană şi să îşi prioritizeze dezvoltarea de competenţe în angajaţi pentru a genera valoare adăugată sustenabilă”, explică Ioana Arsenie, Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance și strateg financiar. „Preocuparea pentru viitorul companiilor, etapele următoare şi planuri de continuare şi back-up, cu atenţie sporită pe managementul riscurilor devin subiecte-cheie în agenda strategică. Ne surprinde uşor constatarea Studiului că 76% dintre respondenţi nu cunosc sau nu au implementat în companiile lor reguli de guvernanţă. Acest lucru ne arată că este mult de optimizat pentru IMM-urile să fie solide şi să aibă baze corecte pentru creştere”, adaugă Ioana.

Reprezentanţii TRUSTED Advisor Strategy & Finance şi-au propus să afle cum gestioneză antreprenorii finanţele în perioada actuală, caracterizată de inflaţie, disponibilizări în domenii cheie precum industria automotive, toate acestea îi determină să fie mai atenţi la cash-flow şi întârzieri în recuperarea banilor de la clienţi (33%), sunt atenţi la modificările fiscale şi de reglementare (27%), limitează sau gestionează atent cheltuielile (16%), lucrează cu mai multe ipoteze şi estimări multiple (16%).

Consider că antreprenorii sunt nevoiţi să investească timp şi resurse proprii să dobândească cunoştinţe şi în domeniul economic, pe lângă domeniul de activitate al afacerii şi să înţeleagă că trebuie să construiască o bună legătură cu persoana care se ocupă de contabilitate, să ceară rapoarte financiare concludente pentru a se putea raporta la mediul macroeconomic şi a lua deciziile importante pentru afacerea sa. Dinamica mediului de afaceri în ziua de azi este mare, aşa că pentru a putea fi competitiv în viitor, trebuie în primul rând să fii organizat în business, să ai create procese bine stabilite, proceduri, organigrama, etc. şi o minimă raportare financiară care să te ajute să poţi gândi strategic următorii paşi”, consideră un antreprenor participant la studiu.

Anul de business 2025 nu scapă de creşterile de cheltuieli per categorii, aşa cum arată concluziile Studiului, salariile reprezintă principala categorie de buget care va suferi creşteri pentru (44% dintre antreprenori), urmată la o diferenţă considerabilă de campaniile de marketing (22%), cheltuieli administrative (11%), logistică şi transporturi (11%).

Pentru mai mult de jumătate dintre companiile respondente, principalele provocări ale funcţiei financiar-contabile pe parcursul anului 2024 au fost reprezentate de corectitudinea evidenţei contabile (66%), corectitudinea taxelor şi a declaraţiilor fiscale (66%), raportarea financiară pentru management (22%).

În ceea ce priveşte zona de recomandări şi îmbunătăţiri, antreprenorii îşi doresc un boost pentru recomandări de optimizare a afacerii (55%), urmat îndeaproape de susţinerea dezvoltării afacerii prin suport la etape de noi produse, parteneriate, linii de business.

Studiul a fost realizat în perioada septembrie – noiembrie, pe un eșantion de 250 de respondenți, companii antreprenoriale din România, care au înregistrat în 2023 o cifră de afaceri între 100 000 de euro și 10 milioane de euro din zonele Bucureşti-Ilfov, regiunea Transilvania, Muntenia si Moldova, din sectoare ca agribusiness, auto, comerţ online, medical, producţie, retail, software şi transport şi detaliază modul în care organizarea strategică a finanţelor şi departamentul financiar-contabil influenţează veniturile şi profitabilitatea companiilor.